CE FAC DACA MI-A FOST FURAT TELEFONUL MOBIL?

 

Suna la Serviciul de Relatii cu Clientii al operatorului tau de telefonie mobile si solicita sa-ti blocheze cartela prepay sau abonamentul. Cartela tip abonament ti-o vor bloca daca tu esti titularul de contract. In cazul in care abonamentul nu este pe numele tau, va trebui sa sune titularul abonamentului si sa ceara blocarea acesteia.
P.S. Daca stii datele de identitate ale titularului, poti suna chiar tu si sustii ca tu esti acea persoana. Cartelele prepay vor fi blocate doar daca stii numarul tau de telefon si alte informatii referitoare la creditul existent, data activarii, data ultimei reincarcari s.a.
Vei obtine apoi o alta cartela cu acelasi numar de la operatorul tau de telefonie mobila, in general contra cost.

Impreuna cu factura de achizitie (sau proces-verbal de predare-primire daca l-ai primit de la firma/institutia in care lucrezi) si garantia, te prezinti la subunitatea de Politie (Sectie, Politie oraseneasca, Politie municipala, Sectie rurala, Post de Politie comunal), pe raza teritoriala de competenta unde a avut loc furtul. Actele sunt necesare pentru a stabili cu exactitate seria IMEI a telefonului (vom detalia mai jos importanta IMEI). La Politie vei scrie o plangere, vei fi audiat cu privire la circumstantele in care a fost comis furtul (unde s-a intamplat, cand, cum, pe cine banuiesti), dupa care plangerea va fi inregistrata in registrele politiei (in general nu primesti numarul de inregistrare pe loc intrucat plangerea trebuie vazuta mai intai de seful acelei subunitati de Politie care va stabili ce caracter va avea plangerea: penal, diversa, petitie).
DE RETINUT: Plangerea poate fi facuta si fara a detine acte de provenienta ale telefonului, insa pentru politisti faptul ca detii documente de achizitie/detinere ale telefonului reprezinta o proba ca intradevar telefonul l-ai avut si nu ii minti, in acest fel ei afland cu exactitate si care este seria IMEI a telefonului sustras.

Dupa ce plangerea este inregistrata la penal, este inaintata catre Parchetul de pe langa Judecatoria in a carei raza teritoriala se afla subunitatea respectiva de Politie, pentru a primi numar unic (de ex. 7988/P/2017) si a fi luata sub supraveghere de catre un procuror.
Plangerea se trimite inapoi subunitatii de Politie si este repartizata pentru solutionare unui agent/ofiter de politie judiciara de la anchete si investigatii, din cadrul Biroului/Compartimentului de investigatii criminale. Acest politist va face cercetari si investigatii pentru recuperarea telefonului furat, identificarea celui care a furat, prinderea lui si strangerea de probare pentru a fi acuzat de furt.

1. LISTING
Politistul, dupa primirea plangerii, pentru a gasi/recupera un telefon mobil furat/pierdut, poate intocmi un referat in care face o scurta descriere a continutului dosarului, iar la finalul referatului solicita, in temeiul art. 138 al. 1 lit. j, art. 152 al. 1 din Codul de procedura penala si art. 8 din Legea 506/2004, autorizarea obtinerii listingului, identificarea apelantilor si persoanelor apelate de pe telefonul reclamat ca fiind furat.
Perioada pentru care este solicitat listingul o stabileste politistul (imediat dupa comiterea furtului sau ulterior). Acest referat este trimis catre Judecatoria din localitatea respectiva (ex. Politia orasului Pascani trimite catre Judecatoria Pascani), iar in termen de 5 zile, un judecator de drepturi si libertati se pronunta asupra cererii facute de politist.
In cele mai multe situatii, solicitarea din referat este admisa, iar judecatorul de drepturi si libertati emite o Incheiere, in care autorizeaza obtinerea listingului solicitat de politist. Copia Incheierii este trimisa inapoi la Politie, iar politistul o trimite catre colegii sai care lucreaza la Analiza Informatiilor. Cei de la Analiza Informatiilor contacteaza toti operatorii de retele telefonice si de date din Romania (Telekom, Vodafone, Orange, Digi s.a.), pe care ii intreaba in mod oficial, in baza Incheierii emise de catre Judecatorie, daca telefonul respectiv a fost folosit cu vreo cartela prepay sau abonament, pentru apeluri, SMS, internet s.a.. Dupa ce se primesc raspunsurile, se centralizeaza si se trimit catre politistul care instrumenteaza dosarul.
Prin obtinerea listingului, politistul afla ce numere de telefon au fost introduse in telefonul furat cu seria IMEI 000000000000000, cu cine a vorbit, cui a trims SMS-uri, de la cine a primit SMS-uri s.a., cui apartin numerele de telefon introduse in telefon, precum si datele de localizare (la ce relee de telefonie mobila s-a conectat).
Daca in telefon a fost introdusa o cartela prepay neinregistrata la operatorul de telefonie mobile, in acest caz politistul neobtinand datele de identitate ale persoanei la care se afla telefonul, depinde doar de maiestria politistului daca reuseste sa gaseasca persoana la care se afla telefonul.
*Anumiti procurori solicita politistilor ca referatele prin care cer listing sa fie trimise catre ei (catre procurori), iar acestia aproba/resping referatul politistilor. Daca este aprobat, procurorul intocmeste, la randul sau, un referat in care scrie cam ce a scris si politistul in referatul sau, apoi il trimite catre Judecatoria competenta, care emite Incheierea despre care am scris mai sus - acest mod de lucru este destul de utilizat in prezent, dar trendul este ca referatele sa fie facute de politisti si trimise direct la Judecatorie, pentru rapiditate si eficienta.

2. INTERCEPTAREA
O alta metoda de a gasi un telefon furat si de a afla mai multe despre autorul furtului este interceptarea convorbirilor.
In acest caz, politistul face un referat cu propunerea de interceptare si inregistrare a convorbirilor telefonice si, in temeiul art. 139 al. 1, 2, art. 140 al. 1, 2, art. 138 al. 1 lit. a, d, din Codul de procedura penala, solicita procurorului de supraveghere sesizarea Judecatoriei pentru emiterea unui mandat de supraveghere tehnica, care inseamna aprobarea interceptarii convorbirilor, inregistrarea acestora si stabilirea locurilor in care se afla telefonul cautat cu seria IMEI 000000000000000 sau cu nr. de telefon 0700.000.000.
Ca urmare a referatului politistului, procurorul face si el un referat cu propunerea de emitere a unui mandat de supraveghere tehnica, apoi il transmite catre Judecatorie. Conform art. 140 al. 4 din Codul de procedura penala, in cazul in care apreciaza ca cererea este intemeiata, judecatorul de drepturi si libertati dispune, prin Incheiere, admiterea cererii procurorului si emite mandatul de supraveghere tehnica, care este transmis apoi catre politistii specializati in interceptari din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane – Directia Operatiuni Speciale.
Mandatul de supraveghere tehnica (autorizatia de interceptare/de localizare/de obtinere a listingului) se emite pe o perioada de 30 zile, iar la final agentul/ofiterul care are in lucru plangerea primeste un document ce contine informatii referitoare la: cartela SIM introdusa in telefon furat, cui apartine acea cartela, datele de identitate ale apelantilor si apelatilor, lista apelurilor efectuate si receptionate pe acel telefon mobil, locul unde s-a aflat si se afla telefonul, cu cine a vorbit si ce a vorbit detinatorul.
* Este o metoda mai putin folosita, intrucat implica eforturi mari (umane, financiare), de multe ori nefiind justificata financiar munca depusa in astfel de situatii (ex.: pentru un telefon furat in valoare de 1.000 lei, costurile pentru gasirea lui prin interceptare sunt de aproximativ 4.000 lei).

Cand se emite mandatul de supraveghere tehnica (autorizatia de interceptare), in 95% din cazuri, atat noul utilizator al telefonului, cat si telefonul sunt gasiti. Politistul audiaza apoi aceasta persoana cu privire la circumstantele in care telefonul a ajuns la ea (de regula, este un cumparator de buna-credinta), ridica telefonul, apoi il restituie, cu aprobarea procurorului de supravaghere, reclamantului.
Obtinerea listingului si localizarea este cea mai des folosita metoda de catre politisti, ajungand in acest fel la recuperarea a aproximativ 38% dintre telefoanele reclamate ca fiind furate; restul nu pot fi gasite intrucat sunt trimise/vandute in afara Romaniei, nu sunt introduse cartele in ele sau pur si simplu politistul nu reuseste sa identifice noul detinator al telefonului.

 

Ce fac daca am pierdut sau am uitat telefonul mobil, iar persoana care l-a gasit nu mi-l returneaza?

In acest caz procedura esta aproape identica, numai ca este vorba despre savarsirea de catre autor a infractiunii denumita INSUSIREA BUNULUI GASIT SAU AJUNS DIN EROARE LA FAPTUITOR, fapta prevazuta de art. 243 din Codul Penal, care precizeaza: ,,Fapta de a nu preda în termen de 10 zile un bun găsit autorităţilor sau celui care l-a pierdut sau de a dispune de acel bun ca de al său se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă. Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi însuşirea pe nedrept a unui bun mobil ce aparţine altuia, ajuns din eroare sau în mod fortuit în posesia făptuitorului, sau nepredarea acestuia în termen de 10 zile din momentul în care a cunoscut că bunul nu îi aparţine“.
Diferenta este ca trebuie sa asteptati 10 zile de la data comiterii faptei pentru a merge la Politie si a face plangere in acest sens.