CE FAC DACA MI-A FOST FURAT TELEFONUL MOBIL?

 

1. Suna la Serviciul de Relatii cu Clientii al operatorului tau de telefonie mobile si solicita sa-ti blocheze cartela pre-pay sau abonamentul. Cartela tip abonament ti-o vor bloca daca tu esti titularul de contract. In cazul in care abonamentul nu este pe numele tau, va trebui sa sune titularul abonamentului si sa ceara blocarea acesteia. P.S. Daca stii datele de identitate ale titularului, poti suna chiar tu si sustii ca tu esti acea persoana. Cartelele pre-pay vor fi blocate doar daca stii numarul tau de telefon si alte informatii referitoare la creditul existent, data activarii, data ultimei reincarcari s.a. Vei obtine apoi o alta cartela cu acelasi numar de la oparatorul tau de telefonie mobila, in general contra cost.

2. Impreuna cu factura de achizitie (sau proces-verbal de predare-primire daca l-ai primit de la institutia in care lucrezi) si garantia, te prezinti la unitatea/subunitatea de Politie (Sectie, Politie oraseneasca, Politie municipala, Sectie rurala, Post de Politie comunal), pe raza teritoriala de competenta unde a avut loc furtul. Actele sunt necesare pentru a stabili cu exactitate seria IMEI a telefonului (vom detalia mai jos importanta IMEI). In acest loc vei formula plangere, vei fi audiat in detaliu cu privire la circumstantele in care a fost comis furtul (unde s-a intamplat, cand, cum, pe cine banuiesti), dupa care plangerea va fi inregistrata (in general nu primesti numarul de inregistrare pe loc intrucat plangerea trebuia vizata de seful acelei unitati/subunitati de Politie care va stabili ce caracter va avea plangerea: Penal, Divers, Petitie; stati fara grija, toate plangerile se inregistreaza).
DE RETINUT: Plangerea poate fi facuta si fara a detine acte de provenienta ale telefonului, insa pentru politisti faptul ca detii documente de achizitie/detinere ale telefonului reprezinta o proba a veridicitatii celor reclamate de tine, in acest fel ei afland cu exactitate si care este seria IMEI a telefonului sustras.

Dupa ce plangerea este inregistrata ca LUCRARE PENALA, este inaintata catre Parchetul de pe langa Judecatoria in a carei raza teritoriala se afla unitatea/subunitatea respectiva de Politie, pentru a primi NUMAR UNIC si a fi luata sub supraveghere de catre un procuror. Plangerea se trimite inapoi unitatii/subunitatii respective de Politie si este repartizata unui agent sau ofiter de Politie judiciara din cadrul Biroului/Compartimentului de Investigatii Criminale (inainte acest birou avea denumirea de Biroul Judiciar). Acest politist va face cercetari si investigatii pentru recuperarea telefonului furat, identificarea persoanei care a comis furtul, prinderea si probarea activitatii infractionale a acesteiea.

Politistul, dupa primirea plangerii, pentru a gasi/recupera un telefon mobil furat/pierdut, poate intocmi un referat in care face o scurta descriere a continutului dosarului, iar la finalul documentului, intrucat considera ca pentru strangerea de probe este necesara obtinerea listingului sau interceptarea convorbirilor, poate propune:
1. in temeiul art. 152 alin. 1 din Codul de procedura penala (Legea 135/2010), solicitarea de catre procuror catre judecator a obtinerii datelor de trafic (ce numere de telefon au fost introduse in telefonul furat cu seria IMEI 000000000000000 si cu cine a vorbit sau a trimis SMS-uri) şi de localizare (la ce relee de telefonie mobila s-a conectat), prelucrate si detinute de către furnizorii de telecomunicatii (Vodafone, Orange, Telekom , Digi s.a.) – se foloseste mai des decat varianta 2;
2. in temeiul art. 140 alin. 1 din Codul de procedura penala, interceptarea comunicaţiilor telefonice.

Referatul respectiv il transmite catre procurorul de supraveghere, iar acesta, daca este de acord cu cu propunerile politistului, procedeaza in felul urmator:
A. Daca politistul a cerut doar listing si localizare (varianta 1), procurorul cere direct operatorilor de telefonie sa transmita aceste date.
B. Daca politistul a cerut interceptarea convorbirilor, procurorul intocmeste la randul sau un referat care cuprinde aproape aceleasi informatii ca si referatul politistului, la finalul documentului solicita aprobarea interceptarii convorbirilor efectuate de pe telefonul cu nr. 07xx.xxx.xxx, apoi il transmite catre Judecatorie. Conform art. 140 alin. 4 din Codul de procedura penala, in cazul in care apreciaza ca cererea este intemeiata, judecatorul de drepturi si libertati dispune, prin Incheiere, admiterea cererii procurorului si emite de indata MANDATUL DE SUPRAVEGHERE TEHNICA, care este transmis apoi catre politistii specializati in interceptari din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane – Directia Operatiuni Speciale.

De cele mai multe ori, procurorii fac solicitari catre Judecatorii de a emite mandate de supraveghere tehnica, doar in cazul in care sunt reclamate fapte cu un grad de pericol social ridicat (talharie, furt din locuinta, furt din societate comerciala, furt din autoturism), iar in cazuri de furturi de telefoane mobile din buzunare in mijloacele de transport in comun, de pe mese la restaurant, club, bar sau din alte locuri considera ca eforturile umane si materiale depasesc costul telefonului, fapte ce determina procurorii sa refuze propunerile politistilor.

Mandatul de supraveghere tehnica (autorizatia de interceptare/de localizare/de obtinere a listingului) se emite pe o perioada de 30 zile, iar la final agentul/ofiterul care are in lucru plangerea primeste un document ce contine informatii referitoare la: cartela SIM introdusa in telefon furat, cui apartine acea cartela, datele de identitate ale apelantilor si apelatilor, lista apelurilor efectuate si receptionate pe acel telefon mobil, locul unde s-a aflat si se afla telefonul, cu cine a vorbit si ce a vorbit detinatorul. In 95% din cazuri, atat noul utilizator al telefonului, cat si telefonul sunt gasiti. Politistul audiaza apoi aceasta persoana cu privire la circumstantele in care telefonul a ajuns la ea (de regula, este un cumparator de buna-credinta), ridica telefonul, apoi il restituie, cu aprobarea procurorului de supravaghere, reclamantului.
Daca in telefon a fost introdusa o cartela pre-pay neinregistrata la operatorul de telefonie mobile, in acest caz politistul neobtinand datele de identitate ale persoanei la care se afla telefonul, depinde doar de maiestria politistului daca reuseste sa gaseasca persoana la care se afla telefonul.

DE RETINUT: Obtinerea listingului si localizarea este cea mai des folosita metoda de catre politisti, ajungand in acest fel la recuperarea a aproximativ 38% dintre telefoanele reclamate ca fiind furate; restul nu pot fi gasite intrucat sunt trimise/vandute in afara Romaniei, nu sunt introduse cartele in ele sau pur si simplu politistul nu reuseste sa identifice noul detinator al telefonului.

 

Ce fac daca am pierdut sau am uitat telefonul mobil, iar persoana care l-a gasit nu mi-l returneaza?

In acest caz procedura esta aproape identica, numai ca este vorba despre savarsirea de catre autor a infractiunii denumita INSUSIREA BUNULUI GASIT SAU AJUNS DIN EROARE LA FAPTUITOR, fapta prevazuta de art. 243 din Codul Penal, care precizeaza: ,,Fapta de a nu preda în termen de 10 zile un bun găsit autorităţilor sau celui care l-a pierdut sau de a dispune de acel bun ca de al său se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă. Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi însuşirea pe nedrept a unui bun mobil ce aparţine altuia, ajuns din eroare sau în mod fortuit în posesia făptuitorului, sau nepredarea acestuia în termen de 10 zile din momentul în care a cunoscut că bunul nu îi aparţine“.
Diferenta este ca trebuie sa asteptati 10 zile de la data comiterii faptei pentru a merge la Politie si a face plangere in acest sens.